Till provlappens lov

Jag följer några olika stickningsgrupper på olika språk. Och vet inte hur många gånger jag har sett frågor av typen ”Jag ska sticka en X med stickor nummer 3 – hur många maskor ska jag lägga upp?”. Och så kommer det en massa svar: en säger 80, en annan säger att hen just precis har stickat en X med 100 maskor och en tredje säger tvärsäkert att det ska vara 120.

Om jag bidrar till diskussionen ger jag alltid samma svar: ”Sticka en provlapp, mät och räkna!”. Alltid samma svar, för det är det enda rätta svaret! (Jag riskerar snart att bli utslängd ur alla grupper på grund av mitt tjatande …)

För si, det är ju så att alla människor inte är lika stora. Och alla använder inte samma garn. Och alla stickar inte heller lika löst/spänt. Och kan ni tänka er: alla gör inte samma typ av stickning! En del gör slätstickning, andra rätstickning, eller resår, eller flätor, eller spetsmönster – ja, ni fattar. Allt det här påverkar.

Därför: sticka en provlapp, för bövelen!

Jo, jag vet, det är tråkigt. Där har man just skaffat ett nytt, läckert garn och bara brinner av iver att få komma igång med sitt arbete – och så ska man börja med tråkig torrsimning. Men det är faktiskt det enda sättet att få reda på hur många maskor man ska ha för sin X (eller, ifall man använder färdiga mönster, hur väl ens egen stickfasthet motsvarar den som anges i mönstret). Dessutom ger det en chans att bli bekant med garnet, man ser hur det beter sig: delar det sig, tvinnar det sig, är det för lurvigt för att passa det man har tänkt sig, känns det trevligt att sticka med?

provlapp

Ovan en typisk provlapp (eventuella stickexperter som läser detta säger kanske att ”Men den är ju inte blockad!” och nej, det är den inte, för det färdiga plagget ska inte heller blockas en massa). Just den här lappen fick mig förresten att inse att jag ska göra min grej lite annorlunda.

Ifall man vill veta vad man sedan gör med sin provlapp kan man antingen googla på ”sticka provlapp” eller följa t.ex. denna länk: http://www.my-design.se/stickfasthet_blockning.html. En utförlig beskrivning på engelska hittar man här: http://blog.lionbrand.com/2013/10/28/cracking-the-pattern-code-part-5-understanding-gauge/ – låt er inte förvirras av att måttbandet visar tum, i texten används allmänt accepterade längdmått.

Att göra en provlapp

Jamen, säger nån nu, hur ska man veta hur många maskor man ska lägga upp för en provlapp då?

Jo, man studerar banderollen noga. T.ex. den här nedan:

garnetikett baksida

På de flesta garner finns det i regel information om a) rekommenderad stickstorlek (här 2–3 mm), b) hur många maskor det ska gå på 10 cm om man använder de rekommenderade stickorna. För att få en ruta som är 10×10 cm i slätstickning med detta garn krävs det alltså 30 maskor på bredden och 42 varv (just det, maskor är inte lika stora på höjden som på bredden!).

I det här fallet måste provlappen alltså vara … nej, inte 30 maskor! Kantmaskorna beter sig nämligen ofta annorlunda än de som är mitt i arbetet, så då får man ett skevt resultat. Jag skulle lägga upp minst 40 maskor. Och så gäller det att ha tålamod och sticka en god bit – de första varven efter uppläggningen är nämligen ofta lösare eller spändare än resten.

För den som följer ett färdigt mönster gäller det sedan att hitta rätt stickstorlek: om mönstret säger att det t.ex. ska vara 30 m per 10 cm på bredden, men det på provlappen bara är 26 m på 10 cm betyder det att man måste använda tunnare stickor. Får man t.ex. 34 maskor per 10 cm måste man byta till tjockare stickor. Och sticka en ny lapp för att kolla!

Fördelarna med att sticka en provlapp är många:
1. Du lär känna ditt garn. Passar det för det du har tänkt göra? Ser det bra ut?
2. Du lär känna ditt mönster. Är det svårt? Är det fult? Kan du komma på något bättre?
3. Du kan räkna ut hur många maskor du ska lägga upp.
4. Du slipper repa upp ditt arbete. Att repa upp en provlapp med 40 m skär inte alls lika mycket i hjärtat som att repa upp en tröja med 200 m.

(PS för dig som följer en färdig beskrivning: kolla i mönstret om din provlapp ska göras i slätstickning eller om den ska göras i samma mönster som själva arbetet!)

Räkneövning

Till min sorg har jag märkt att en del har svårt med matematiken. Man gör sin provlapp, men vet inte hur man sedan räknar ut rätt maskantal. Så här kommer ett kort exempel:

• Ponera att ditt arbete ska vara 53 cm brett.
• Du gör en provlapp som visar att det går 25 m på 10 cm. Det betyder exakt samma sak som 2,5 m på 1 cm.
• Alltså tar du 53 gånger 2,5 = 132,5 maskor. Det avrundar du lämpligen till 132 maskor (+ eventuella kantmaskor).

Matematiken är densamma när man räknar ut antalet varv på höjden, men den är man sällan så intresserad av, för höjden ser man ju anefter man stickar.

One thought on “Till provlappens lov

  1. Ping: Gott nytt år och allt det där | Omönstergillt

Kommentera

